2011. február 28., hétfő

Egy túlértékelt klasszikus

Nagy nehezen végére értem Theodore Sturgeon (1918–1985) válogatott novelláinak. Ez a 2000-ben megjelent kötet a körülrajongott amerikai szerző 13 rövidebb-hosszabb (de főként hosszabb) írását tartalmazza, és már rögtön a borítón olyan arcok áradoznak róla, mint Madeleine L'Engle, Kurt Vonnegut, Samuel R. Delany vagy Stephen King. A végkicsengés kb. az, hogy ez a méltatlanul mellőzött mester a szépirodalom elfeledett klasszikusa – ehhez képest a novellák túlnyomó része „ponyva”-magazinokban jelent meg: az Astoundingban, a Thrilling Wonder Storiesban, az Unknownban vagy az Amazingben. Az ugyancsak a borítón feltüntetett science fiction besorolás ellenére tartalmaz néhány egyáltalán nem is fantasztikus elbeszélést.


Én nem mennék olyan messzire, hogy Sturgeont a szépírók első vonalába emeljem, de az tény, hogy időnként írt egészen költői, szép novellákat. Hirtelenjében olyanok jutnak eszembe a magyarul is olvashatók közül, mint „A magány csészealja”, „Az ember, aki elveszítette a tengert” vagy az „Egy csepp különös”. És persze ott az a regény is, a Több mint emberi. Az amerikaiak még egy díjat is elneveztek róla, amit az év legjobb elbeszéléseinek osztanak ki 1987 óta.

Felfokozott várakozásokkal kezdtem hát neki a kötetnek, rögtön a harmadik írásnál, mert úgy döntöttem, kihagyom a magyarul már olvasottakat. Ez rossz döntés lehetett, mert a „Mr. Costello, Hero”, egy bolygóközi szélhámos tündöklésének és bukásának hosszúra nyújtott története némiképp máris kedvemet szegte. A „Bianca's Hands” sokkal rövidebb és hátborzongatóbb volt, de némileg céltalannak éreztem hatásvadász rémképeit. Hasonló, bár jobban megírt horrortörténet az „It”, amit csak a vége tesz nevetségessé.

Különösen nagy csalódást okozott a meg is filmesített „Killdozer!”, egy olyan kisregény, amit már évek óta el akartam olvasni. Az idegen intelligencia által megszállt, gyilkos földmunkagép sztorija később Kinget is megihlette, többször (talán innen a rajongás), de számomra a rengeteg technikai szakszó számomra megette a hangulatot.

Mindezek után két írást emelnék ki, amik igazán tetszettek, és szívesen adnám őket más hazai olvasók kezébe is. Az első a „Bright Segment” című pszichodráma egy Quasimodo-szerű, ám eszes segédmunkás és egy súlyosan megsebesített fiatal nő összezártságban töltött néhány napjáról, egészen a tragikus végkifejletig. A másik a kicsit lassú (nomen est omen), de nagyon szép „Slow Sculpture”, szintén kétszemélyes kamaradarab, egy zárkózott feltalálóról és egy rákos nőről. Ez nem véletlen, hogy 1971-ben Hugo- és Nebula-díjat is nyert.

Érdekesnek találom, hogy a szerző munkásságának igen nagy százalékában játszanak fontos szerepet szellemileg visszamaradott, vagy legalábbis erősen emberkerülő, sőt -gyűlölő figurák. A kötet emósoknak tökéletes olvasmány, időnként én is közel álltam hozzá, hogy elkezdjem fölcincálni az ereimet – hosszában. Valami vidámabb könyv kellene.

2 megjegyzés:

  1. Én azért nem írnék olyat, hogy az Astounding ponyva...

    VálaszTörlés
  2. Nem véletlenül raktam idézőjelbe, inkább az irodalomtudomány felőli megközelítését jelezve. Nem az én véleményem. Az SF még amerikában is többnyire ponyvának számított.

    VálaszTörlés