2009. július 5., vasárnap

Karl Malden és én

Július elsején elhunyt Karl Malden. Szép kort ért meg, irigylésre méltó 97 évet. Szerepeiből legtöbben bizonyára a San Francisco utcáin Mike Stone-jára emlékeznek, de játszott A tábornokban, A vadnyugat hőskorában, Hitchcock Meggyónomjában és Elia Kazan két híres filmjében is, a Rakpartonban és A vágy villamosában.


Én mégsem ezekből emlékszem rá a legszívesebben, hanem egy 1979-es katasztrófa-scifiből, a Meteorból. Nem mintha akkora ász film lenne, egy a korszak sablonos világpusztító-eposzai közül. Ami miatt annyira kötődöm hozzá, az az, hogy ennek a filmnek írtam életemben először fizetett munkaként magyar feliratot.
A történet röviden a következő: mire 1989-ben leszereltem a katonaságtól, már egy ideje érett bennem a gondolat, hogy korábbi tévés állásomba nincs sok értelme visszamenni, ezért úgy döntöttem, szerencsét próbálok a fordítással. Mivel szenvedélyesen szerettem a filmeket, arra gondoltam, az akkor épp bimbózó videoforgalmazás területén helyezkedem el. Elsők között kezdett a rendszerváltás után hivatalos kazettakölcsönzésbe az Intervideo nevű cég. Fogtam hát magam, elkocogtam svábhegyi központjukba, ahol szembesültem Újhelyi Attilával, a dramaturgiai részleg vezetőjével. Elrebegtem neki, mit szeretnék, és ő rendkívül jóindulatúan nem dobott ki, hanem adott egy kazettát (Woody Allen Bananasa volt), s azzal bocsátott utamra, hogy írjak próbaképp feliratokat az első negyedórához, aztán a többit majd meglátjuk.
Amikor a megszületett eredményt később végigolvasta, újfent nem dobott ki, hanem – mivel akkor már azt is bevallottam neki, gyengém a sci-fi – megkérdezte, volna-e kedvem teljes egészében magyarítani egy fantasztikus filmet. Elképzelhető, hogyan reagáltam. Ez a film lett a Meteor, aminek azóta is különleges helye van a szívemben, Újhelyi Attilával együtt. (Érdekes archív videó látható itt a cégről, ÚA 3 perc 15 másodpercnél kezd beszélni.) Még egy ilyen kaliberű főnökre/mentorra sikerült szert tennem életemben, akihez hasonlóképpen az utcáról estem be... de az már egy másik történet.

1 megjegyzés:

  1. ÚA Parrot lemeze zseniális, és izgatottan várom a másik történetet is :)

    VálaszTörlés